Samen bouwen aan Kindverstaan
De kennisbank van Kindverstaan – in kinderschoenen samen verdergaan is een plek waar verhalen, inzichten en ervaringen samenkomen. Je vindt er artikelen, praktijkvoorbeelden en reflecties die laten zien hoe opvoeden en opgroeien relationeel, gelijkwaardig en betekenisvol vorm kan krijgen.
Het gaat hier niet om één waarheid of vaststaande methode, maar om een verzameling stemmen en perspectieven die samen het landschap van Kindverstaan zichtbaar maken.
Wat je kunt delen
Om de drempel laag te houden, nodigen we je uit om juist de kleine momenten en alledaagse ervaringen te delen. Denk bijvoorbeeld aan:
korte of kleine kind-ervaringen uit je dagelijks leven
verrassende uitspraken van kinderen
autobiografische herinneringen aan je eigen kindertijd
vragen die kinderen stellen (en waar je zelf ook even van moet slikken)
kind-onderzoek of spelenderwijs ontdekte oplossingen
verfrissende ideeën of inzichten van kinderen
kind-kunst: een gedicht, een tekening, een foto van een bouwwerk
...
Kortom: “Dit doet mijn kind ook!”
Allen met de intentie om samen een divers Kindverstaan zichtbaar te maken.
Kennismaken met thema’s
Om je weg te vinden in de veelheid aan verhalen en blogs, heb ik een eerste ordening gemaakt. Elk thema opent een ander venster op Kindverstaan, kort en klein verhalend in kinderschoenen:
Zo ben ik. En zo ben jij – over identiteit en verschil
Tijd maken zoals kinderen dat doen – over vertraging en aanwezigheid
Wat je zegt blijft hangen – over taal en communicatie
Samen sturen met losse teugels – over autonomie en betrokkenheid
Stormen horen bij groeien – over emotie en herstel
Opvoeden gebeurt terwijl je de was ophangt – over opvoedkunde in praktijk
Het kind is geen stoel
Ze vroegen:
is het kind nou
een vat, een spiegel,
een spons?
Maar jij zei:
nee.
Het kind is ruimte.
Een open plek
tussen speelgoed en stoeptegel.
Tussen oma's stem en
de geur van gisteren.
Fragment uit: Pedagogen en andere bondgenoten rondom het kind
Karel J. Mulderij
Wat jij denkt dat ik bedoel
“We doen het samen.”
zei de vader.
Hij reed.
Het kind stuurde.
Met een stuur dat nergens op zat.
“Zo sturen kinderen ook vaak.”
zei hij later.
“Ze mogen meedoen.
Maar niet bepalen.”
Bij Kindverstaan oefenen we in sturen zonder nepstuur.
Zodat kinderen echt invloed hebben.
En ouders niet per ongeluk
hun kind opvoeden tot passagier.
Open
te weten waar (mee bezig) te zijn
Krachtig
te weten wat te doen
Eerlijk
ook wanneer je het niet weet
Copyright 2025. Frank Kuhlmann.
Alle rechten voorbehouden