Hoe je met Kindverstaan kunt beginnen

Hier hoef je het niet meteen goed te doen. Je hoeft alleen maar mee te doen.

Kindverstaan is er voor wie zoekt, twijfelt, vertraagt, herkent of bevestiging zoekt in het samen met het kind verder willen gaan. Je vindt hier twee manieren om te beginnen. Een online aanbod waarin je zelfstandig aan de slag kunt gaan of persoonlijke advies & begeleidingtrajecten.

Het online aanbod draagt bewust een eerlijke prijs, omdat het daarmee voor een ieder toegankelijk wil zijn.

Online cursussen

Kindverstaan is samenwerken met ontwikkelfasen en -theorieën. Deze kort en kleine inleiding geeft een beeld van waar het kind (mee bezig) is of gaat en/of hoe er gedacht wordt aan de zijlijn van het kind.

Een naslagwerk waar je op vooruit en terug kunt zien.

Alle ontwikkelingsfasen kort en bondig met praktijkaanwijzingen op een rij gezet. Een audio tweegesprek leidt elke fase in:

> van voor de geboorte naar

> baby,

> peuter,

> kleuter,

> jonge basisschoolkind,

> oude basisschoolkind en

> adolescentie.

Een laagdrempelig informerend aanbod over diverse oude en nieuwe ontwikkelingstheorieën.

Voor een ieder die wil kennismaken met ontwikkelingsfasen en -theorieën rondom het kind.

Waar is mijn kind (mee) bezig?

Hier maak je kennis met een speelveld aan pedagogen en andere bondgenoten rondom het kind. Niet als een stoffige verzameling theorieën, maar als een levendige speelplaats.

Een speelplaats om samen door te ontwikkelen, doe je mee?

Wie zijn ze? In welke tijdsgeest leefden ze?

Wat is hun kijk op het kind? Kerngedachten en -begrippen?

Hoe zijn ze terug te zien in de praktijk?

Een kritische noot op hun denken.

Waarin is in het handelen hun visie terug te zien? Een visueel overzicht en werkvormsuggesties aansluitend bij het kindbeeld.

Van Erasmus tot aan Sieckelinck, langs Korczak, Langeveld, Meirieu en vele anderen.

Voor een ieder die wil kennismaken met meer dan 75 pedagogen en andere bondgenoten rondom het kind en/of wil bijdragen aan de ontwikkeling van een pedagogisch stemgeluid.

NB. De lijst zal gaandeweg met input van van anderen of nieuwe inzichten aangevuld worden.

  • 100+ handelende wijzen met het kind.

    Met titels als Gun je kind jou te overtreffen of Kijk niet onder hun matras en Doorbreek gewoonte patronen, loop je langs alledaagse opvoedzaken.

    100+ wijzen verdeeld over zes thema's:

    > Zo ben ik. En zo ben jij- over identiteit en verschil

    > Tijd maken zoals kinderen dat doen- over vertraging en aanwezigheid

    > Wat je zegt blijft hangen- over taal en communicatie

    > Stormen horen bij groeien- over emotie en herstel

    > Samen sturen met losse teugels- over autonomie en betrokkenheid

    > Opvoeden gebeurt terwijl je de was ophangt- over opvoedkunde in praktijk

    > Groot ouder-zijn, over opa en oma zijn

    Als extra bied ik bij elke handelende wijze een passende AI-prompt als opmaat tot maatwerk.

Voor een ieder die voorbeelden zoekt om samen te werken met het kind. Speels, creatief, uitdagend, nieuwsgierig en meebewegend.

Kindverstaan- in kinderschoenen samen verdergaan

NB. Dit aanbod kan ook in een groepsverband training worden gevolgd. Denk aan een vriendengroep die elkaar wil ondersteunen, jonge collega's met dezelfde vragen of een groep die willekeurig wordt samengesteld.

Neem gerust contact op voor de diverse mogelijkheden.

Advies & begeleiding

In gezin of organisatie verwachten kinderen of jongeren ouder-zijn. Ouder-zijn in meerstemmige perspectieven, veelkleurige inzichten, eigentijdse kennis en vaardigheden, praktijkervaringen waarmee er tot handelen wordt overgegaan.

En soms heb je behoeften aan iemand die daarin kortdurend aansluit, beschikbaar is, meekijkt en meedoet wanneer het opvoedkunde betreft.

Een theorie-/praktijkmens met een gevoel van de tijd, omdat hij daar zijn oor te luister legt. Bij kind en jongere als belanghebbende.

Of het nu een gezin of een organisatie betreft, beide constructieve systemen die onderhoud vragen.

Ontdekken hoe je tot Kindverstaan geraakt en samen met het kind verdergaat?

Voor gezin en/of organisaties met behoefte aan persoonlijk contact, uitwisseling en directe concrete vertalingen naar de praktijk.

NB. Stel je eigen groep samen en ga het samen doen. Je zult verbaasd zijn welk een meerwaarde dit in de toekomst zal opleveren.

Een scheiding, overlijden, ziekte of...

Voor ouder en kind zijn dit bijzondere gebeurtenissen.

Kinderen, of ze nu willen of niet, doen gewoon mee. Dus laat ze dan ook meedoen, meepraten en meebeslissen.

Voor gezinnen die behoefte hebben aan handvatten en waar deze samen met het kind worden gevonden.

(Beginnende) leerkrachten die samen willen werken met de kinderen in hun klas.

Hoe doe je dat? Wat doe je niet? Welke keuzes kom je tegen? Wie bepaalt er nu uiteindelijk? Ben je een uitvoerende koekjesfabriek en wil je naar samenwerk?

Van papier naar de praktijkklas, thuis en weer terug.

Voor leerkrachten en/of onderwijsorganisaties met de behoefte om met kinderen als belanghebbende te gaan samenwerken.

poëZIE en/of kort en klein verhalen

Taal, verhaal, narratief of AI- allen taalmodellen die volop in beweging zijn.

Waar groeien kinderen mee op en wat gebruikt de jeugd? Ze schrijven kort, klein, verbeeldend en op een meta-communicatieve wijze. Maar wie laat ze dat zien of bemoedigd deze ontwikkeling?

Juist, opvoeders?

Kindverstaan en kort en klein verhalend (poëZIE), alsof je een deur bij jezelf en anderen opendoet en als levendig taalmodel meedoet, meepraat en meebeslist.

Voor organisaties die met taal, verhalen, narratief, AI en kinderen samen willen werken om te laten zien en voelen wat kinderen en pedagogiek gemeen hebben.

Image

Open

te weten waar (mee bezig) te zijn

Image

Krachtig

te weten wat te doen

Excellence

Eerlijk

ook wanneer je het niet weet

Copyright 2025. Frank Kuhlmann.

Alle rechten voorbehouden