Geen doelgroep, maar mensen

Bij Kindverstaan spreken we niet over doelgroepen. We werken met mensen samen. Mensen die een opmaat willen tot Kindverstaan.

Hieronder stellen we een paar mensen voor. Misschien herken je jezelf in één van hen. Misschien een beetje in allemaal. Of misschien ontdek je onderweg pas waar je staat.

Klik hieronder op een naam en ik stuur je geheel vrijblijvend vier informatieve e-mails waarmee je kunt kennismaken met Kindverstaan, in kinderschoenen samen verdergaan.

Lieke- lerende ouder

“Ik wil het anders doen dan vroeger, maar hoe?”

Lieke is 38, heeft twee jonge kinderen en een partner met een volle agenda.

Ze werkt parttime, het loopt – maar het schuurt.

Ze twijfelt of ze niet te streng is. Haar oudste trekt zich terug. Ze herkent het patroon van vroeger: regels opvolgen zonder écht contact.

Lieke zoekt rust, betekenisvolle afstemming zonder zichzelf te verliezen. Ze wil eerst begrijpen, dan iets volgen. Eerst lezen of luisteren. Dan misschien meedoen.

Kindverstaan helpt haar het verschil te voelen tussen controle houden en verbinding maken.

Jeroen- reflectieve vader

“Ik wil het goed doen. Maar wat is ‘goed’ eigenlijk?”

Jeroen is 42, universitair opgeleid, drie kinderen, een volle werkweek. Vaak afwezig. Soms teveel in zijn hoofd.

Tot zijn middelste roept: “Je luistert niet!” – en hij voelt zichzelf als kind terug.

Hij zoekt geen oordeel, maar iemand die meedenkt. Geen opvoedgoeroe, wel een spiegel. Iets wat zowel zacht als scherp is.

Kindverstaan biedt hem filosofisch aardende rust en scherpe vriendelijkheid – precies wat hij nodig heeft om betrokken te blijven.

Sara- communityzoeker

“Ik wil weten dat ik niet de enige ben die dit zo voelt.”

Sara is 35, moeder van drie kinderen met elk een ander karakter.

Ze werkt in het onderwijs en voelt zich thuis in groepen waar verhalen gedeeld worden.

Ze is gevoelig, analytisch, aandachtig betrokken en zoekt naar ritme en richting in een wereld die vaak als chaotisch voelt.

Sara mist soms de woorden om uit te leggen wat ze bedoelt, maar weet precies wat haar raakt.

Ze verlangt naar een plek waar opvoeden niet over goed of fout gaat, maar over samen zoeken met kinderen.

Ze leest, luistert en haakt aan als iets klopt.

Kindverstaan biedt haar ruimte, herkenning, taal en verbondenheid.

Niet boven het kind, maar ernaast. Samen in gesprek vooruit.'

Rafiek- ondernemer

"Soms begrijp ik die jongeren helemaal niet meer, ze willen niet eens meer werken!”

Rafiek is 54 jaar en is altijd al ondernemer geweest. Hij regelt zijn zaken zelf en weet precies waar ie het kopen en verkopen moet voor de laagste in- en mooie verkoopprijs.

Rafiek had voorheen geen moeite om aan personeel te komen, nu hoort hij steeds vaker dat jongeren niet meer willen werken of maar een paar uurtjes. Hij merkt ook dat ondernemers allen in dezelfde vijver vissen en dat die leeg raakt, hoe kan hij zijn bedrijf jong, fris en aantrekkelijk laten aansluiten bij gaande veranderingen?

Kindverstaan verschaft Rafiek inzichten in welk een omgeving jongeren opgroeien en wat hun beelden beïnvloeden.

Voor organisaties – waar opvoeden een gezamenlijke opdracht is

Ook organisaties herkennen zich steeds vaker in de vragen die ouders stellen. Hoe creëren we een pedagogisch klimaat waar kinderen zich veilig en gehoord voelen? Hoe begeleiden we collega’s in het omgaan met gedrag dat niet in handleidingen past? Hoe betrekken we jongeren als stemhebbende mede-makers? En hoe bewaren we dit als een organisatiecultuur?

Kindverstaan biedt scholen, kinderopvangorganisaties, sportverenigingen en gemeenten begeleiding, reflectie en inspiratie op maat.

Niet via protocollen, maar via pedagogische aanwezigheid.
Niet met “oplossingen”, maar met taal, tijd en kleine ingrepen die grote bewegingen in gang zetten.

Want als het kind de belangrijkste belanghebbende is, dan is het tijd om te luisteren. En samen verder te gaan – in kinderschoenen.

Kindverstaan- nieuwsgierig?

Soms zegt een kind iets wat in je hoofd blijft hangen. Zoals Sem: "Papa, waarom zeg jij dat je mij begrijpt als je ondertussen de telefoon zit te aaien?"

Kinderen weten precies waar het wringt- en waar het klopt.

En jij...je herkent dat, maar kunt er nog niet zoveel mee.

Je zoekt niet naar opvoedtrucs, maar naar manieren om er echt bij te zijn. Te luisteren en begrijpen wat kinderen zeggen wanneer ze boos uitschreeuwen: JE LUISTERT WEER NIET NAAR ME!

Die momenten die volwassenen als dwars, druk of stil wegzetten, maar niet zo zijn. Het intrigeert je wat daar gebeurt, het verwondert, trekt je aandacht. Het voedt je nieuwsgierigheid zoals dat nog nooit is gedaan en dus wel je er meer van.

Image

Open

te weten waar (mee bezig) te zijn

Image

Krachtig

te weten wat te doen

Excellence

Eerlijk

ook wanneer je het niet weet

Copyright 2025. Frank Kuhlmann.

Alle rechten voorbehouden