Kort&Klein

Dat doet mijn kind nou ook!

Kort&Klein

Met kleine verhalen laat Frank zien waar kinderen je richting kunnen geven.

Kinderen laten voortdurend zien hoe het leven ontworpen kan worden.
Niet via grote woorden, maar via kleine signalen.

  • Een stilte.

  • Een omweg.

  • Een blik die net iets langer blijft hangen.

  • Een handeling die voor volwassenen onbeduidend lijkt, maar voor het kind precies de juiste vorm heeft.

Kort&Klein maakt die kleine momenten zichtbaar.

  • Als hefbruggen.

  • Als signaalgevers.

  • Als mini-ontwerpen waarin het kind alvast heeft voorgedacht – en de volwassene wordt uitgenodigd om mee te kijken.

Hier ontstaat Kort&Klein ontwerp:
op het snijvlak van opvoedkunde, design thinking en alledaagse praktijk.
Een plaats waar kinderen gelijkwaardige belanghebbenden zijn
en volwassenen leren meebewegen, herduiden en opnieuw aansluiten.

Wat is een Kort&Klein?

Kort&Klein is een klein verhaal uit het dagelijks leven – thuis, op school, in de opvang, in een sportteam – waarin één signaal van een kind centraal staat.

Het werkt volgens een eenvoudig ontwerpprincipe:

  1. Het kind geeft een signaal.
    Soms zacht, soms stevig, soms verstopt.

  2. Het moment wordt uitgepakt.
    De vanzelfsprekendheid wordt vertraagd, uit elkaar gehaald, opnieuw gelezen.

  3. De wending wordt zichtbaar.
    Wat er werkelijk speelde, komt naar voren: spanning, behoefte, richting.

  4. De volwassene ontwerpt mee.
    Niet door snel op te lossen, maar door af te stemmen en opnieuw vorm te geven.

Kort&Klein is geen kant en klare theorie of opvoedende regel. Het zijn kleine ontwerpen van het leven zoals kinderen dat zien, beleven en ervaren. Ontwerpen waarin ze met frisse blik naar onze gewoonten kijken.

Waarom werken Kort&Klein

Omdat kinderen zelden rechtstreeks zeggen wat ze nodig hebben.


Ze doen het.
Ze laten het zien.
Ze ontwerpen de situatie in het klein.

Volwassenen zijn geneigd om snel te handelen:
tempo, correctie, uitleg, richting.
Maar precies daar gaat veel verloren.

Een Kort&Klein:

  • vertraagt

  • vergroot uit

  • onthult wat nog niet gezegd is

  • is in de marge werkende

  • verbindt opvoedkunde aan moment

Zo ontstaat ruimte om opnieuw aan te sluiten met taal, tact en tijd – de drie bouwstenen van opvoedkundig design.

Voor wie is dit bedoeld?

Voor iedereen die met kinderen leeft en werkt:

  • ouders

  • leerkrachten en intern begeleiders

  • pedagogisch medewerkers

  • jeugdhulpprofessionals

  • sporttrainers

  • leidinggevenden en beleidsmakers die het kind als belanghebbende willen meenemen in hun koers

Kort&Klein maakt het mogelijk om complex gedrag met kleine taal te begrijpen.

Hoe gebruik je ze?

Je kunt ze lezen als:

  • reflecties voor jezelf

  • gespreksstarters in teams

  • aanleiding voor oudergesprekken

  • pedagogische ontwerpvragen binnen organisaties

  • bouwstenen voor beleid waarin het kind werkelijk meegeschreven staat

Ze helpen om patronen te herkennen:
wanneer een kind terugtrekt, wanneer het versnelt, wanneer het weigert, wanneer het zoekt naar nabijheid.
Waarom èn waartoe in Kort&Klein.

Image

Open

te weten waar (mee bezig) te zijn

Image

Krachtig

te weten wat te doen

Excellence

Eerlijk

ook wanneer je het niet weet