Begeleiding voor onderwijs/leer-kracht: samen leren mèt kinderen

Onderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Wij ondersteunen op een manier die daadwerkelijk impact maakt en verder reikt dan de traditionele lesmethodes. Samen met leerkrachten ontdekken we hoe zij vanuit het perspectief van kinderen kunnen werken, afgestemd op wat zij nodig hebben om te groeien. Dit gaat verder dan effectief lesgeven; het vraagt om een flexibele aanpak die meegaat met maatschappelijke veranderingen, zoals de opkomst van AI en social media. Tegelijkertijd bieden deze ontwikkelingen fantastische mogelijkheden om verhalen te vertellen en creatieve beelden te creëren. Onze begeleiding richt zich daarom op enthousiaste collega’s die niet alleen willen aansluiten bij de leefwereld van kinderen, maar deze kennis ook praktisch en verantwoord willen leren inzetten.

Versterkend leiderschap

Vergroot je impact door te vertalen en verhalen wat je allemaal nog meer doet

Naast het geven van onderwijs ondersteunen we leerkrachten bij het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden. Werken in het onderwijs betekent voortdurend groeien, want stilstand is simpelweg geen optie. Wij begrijpen dat de rol van leerkracht vaak evolueert naar specialist, directeur, bestuurder of toezichthouder, zonder dat dit altijd gepaard gaat met formele verantwoordelijkheden. Het hoeft dus niet te draaien om titels, eerder om een inspirerende kracht binnen de schoolgemeenschap.

Een investering in groei

Wij zetten ons samen in voor hoogwaardige onderwijskwaliteit, waar zowel kinderen als leerkrachten in kunnen groeien.

Onze begeleiding voor onderwijsprofessionals bieden wij aan voor een tarief van €85 per uur (exclusief reiskosten).

 

Heb je vragen of wil je je aanmelden? Check dan even de contact-pagina, laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Hoe kan Frank mij helpen als ouder?

Frank kan helpen door te ondersteunen in een meer participatieve opvoedstijl. Zijn begeleiding leert ouders om beter naar hun kinderen te luisteren en hun behoeften serieus te nemen. Dit omvat het omzetten van irritante opmerkingen in waardevolle gesprekken en het proactief reageren op onderliggende behoeften. Uiteindelijk draagt dit bij aan het opbouwen van een samenwerkende relatie gebaseerd op wederzijds respect

Wat maakt kindperspectief zo belangrijk in opvoeden en opvoedkundig handelen?

Kindperspectief is essentieel omdat elk kind een unieke stem verdient die gehoord, begrepen en gerespecteerd moet worden. Door kinderen als volwaardige individuen met eigen perspectieven te zien, kunnen ouders en leerkrachten een ondersteunende leeromgeving creëren en communicatievaardigheden ontwikkelen die kinderen werkelijk betrekken. Dit draagt bij aan een gezamenlijke ontwikkeling van groei, begrip en wederzijds respect, waarbij kinderen worden voorbereid op een toekomst vol zelfvertrouwen en empathie. Het serieus nemen van de behoeften van een kind, zoals blijkt uit de begeleiding van Frank, kan de relatie enorm versterken.

Is het dan niet heel soft wat Frank doet?

Dat ligt er aan wat je onder 'soft' verstaat. Frank richt zich op het empoweren van kinderen als gelijkwaardige gesprekspartners en om dat te kunnen zul je ook jezelf allereerst moeten empoweren, want anders 'weten' kinderen dat je maar wat nakletst.

Zijn wijze benadrukt het serieuze nemen van de behoeften van kinderen en het omzetten van irritante opmerkingen in waardevolle gesprekken. Het doel is het opbouwen van een samenwerkende relatie gebaseerd op wederzijds respect, wat kan leiden tot een sterker begrip en een betere communicatie binnen het gezin of de klas. Door kinderen als volwaardige individuen te zien, beoogt Frank hen voor te bereiden op een toekomst vol zelfvertrouwen en empathie

Wat merk je dan wanneer je met Frank hebt samengewerkt?

Wanneer je met Frank hebt samengewerkt, merk je dat je beter in staat bent om naar je kind te luisteren en zijn of haar behoeften serieus te nemen. Dit resulteert in het omzetten van potentieel irritante momenten in waardevolle gesprekken, waardoor je preventiever en proactiever op onderliggende behoeften kunt reageren. Uiteindelijk bouw je aan een meer participatieve opvoedstijl en een samenwerkende relatie die gebaseerd is op wederzijds respect. Deze aanpak draagt bij aan een versterkte relatie en de ontwikkeling van het kind als een zelfverzekerd en empathisch individu

Maar is het dan niet veel goedkoper om daar een boek over te gaan lezen?

Het lezen van een boek over de principes van Frank kan zeker inzicht bieden in zijn benadering van participatieve opvoeding en onderwijs. Echter, de begeleiding van Frank gaat verder dan theorie en biedt directe ondersteuning en training in het omzetten van irritante opmerkingen in waardevolle gesprekken en het proactief reageren op behoeften. Een boek kan wellicht de missie van het empoweren van kinderen als gelijkwaardige gesprekspartners uitleggen, maar de persoonlijke interactie kan helpen om signalen daadwerkelijk te herkennen en de communicatie te verbeteren. De ervaring van anderen met Frank benadrukt dat zijn aanpak helpt om beter naar kinderen te luisteren en hun behoeften serieus te nemen, wat de relatie enorm kan versterken

Wat merk je van de begeleiding in de klas/schoolomgeving?

Van de begeleiding van Frank in een school- en klassenomgeving zult u merken dat er meer aandacht is voor kinderen als volwaardige individuen met hun eigen perspectieven. Dit zal zich uiten in een ondersteunende leeromgeving waarin de communicatievaardigheden van zowel leerkrachten als leerlingen verbeteren om kinderen werkelijk te betrekken. De begeleiding helpt het onderwijs om kinderen niet langer als passieve ontvangers te zien, maar als gelijkwaardige gesprekspartners in hun ontwikkeling. Uiteindelijk draagt dit bij aan een gezamenlijke ontwikkeling van groei, begrip en wederzijds respect binnen de school

In de begeleiding van Frank ook op mijn werk toepasbaar?

De begeleiding van Frank is gericht op zowel opvoeding als onderwijs, wat suggereert dat het in principe in verschillende omgevingen toepasbaar is. De nadruk op het empoweren van kinderen als gelijkwaardige gesprekspartners en het verbeteren van communicatie lijkt een algemeen geldend principe te zijn. Echter, er is geen expliciete garantie dat deze begeleiding in elke unieke omgeving zonder aanpassingen effectief en efficiënt zal zijn. Het succes kan afhangen van de specifieke dynamiek en openheid binnen de betreffende omgeving.