Renaissance

Gepubliceerd op 15 april 2025 om 21:22

Renaissance in opvoeden: drie keer herboren

Door de ogen van het kind, de handen van de ouder, en het hart van de grootouder

Er zijn momenten in een mensenleven waarop alles even stil lijkt te vallen – niet omdat de wereld ophoudt met draaien, maar omdat iets in jou opnieuw begint. Zo’n moment noemen we een renaissance – een wedergeboorte. In de opvoeding, dat diepe menselijke weefsel waar generaties elkaar aanraken, gebeurt dit wonder niet één, maar drie keer. Als kind. Als ouder. En als grootouder. Drie verschijningen van hetzelfde mysterie: hoe we leren leven door onszelf opnieuw te worden, telkens in relatie tot de ander.

1. De wedergeboorte van het kind: spelend mens worden

In elk kind leeft een oorsprong, een belofte, een verlangen om te spelen en te ontdekken. Het kind herinnert ons aan wie wij ooit waren, voordat systemen en schema’s ons gingen vormen. Deze eerste renaissance is die van de homo ludens – het spelende kind dat ons uitnodigt tot verwondering. In deze eeuw, waarin prestaties en efficiëntie hoogtij vieren, is het kind een levende correctie. Een stem die zegt: “Kijk nog eens. Langzamer. Anders.”

Zoals de renaissance in de kunstgeschiedenis terugging naar de klassieke schoonheid en harmonie, zo roept het kind ons op tot een herwaardering van het oorspronkelijke: het lijfelijke leren, het zintuiglijke weten, het relationele verstaan. Het kind leert ons opnieuw zien, horen en voelen. Als opvoeder hoef je alleen maar stil te staan, te kijken, en jezelf toe te staan om te leren van deze kleine meester.

2. De wedergeboorte van de ouder: tussen doen en laten

Ouder worden is niet slechts een biologische rol; het is een initiatie. Waar je als kind nog ontvanger was van zorg en richting, word je nu drager van verantwoordelijkheid, van ritme, van nabijheid. En tegelijk leer je, vaak met vallen en opstaan, dat opvoeden niet alleen gaat over vormen en sturen, maar ook over loslaten en volgen.

Deze tweede renaissance gaat over rolverwisseling. Ineens ontdek je hoe weinig je kunt controleren, en hoe veel je kunt begeleiden. Je wordt opnieuw geboren als opvoeder wanneer je durft te handelen vanuit niet-weten. Wanneer je leert luisteren in plaats van invullen. Wanneer je de ander – je kind – serieus neemt als gesprekspartner in wording. Het klassieke ideaal van de dialoog, van Bildung en zelfvorming, krijgt hier opnieuw betekenis: opvoeding als wederzijdse ontwikkeling.

3. De wedergeboorte van de grootouder: de tijd die wij doorgeven

En dan komt er een dag waarop je kind zelf ouder wordt. En jij? Jij wordt grootouder. Of – ruimer gezegd – getuige van de volgende cyclus. In deze derde renaissance mag je weer kijken als een kind, maar met de wijsheid van de jaren. Je hoeft minder te doen. Je bent vrijer in je nabijheid. En juist daarom ben je van onschatbare waarde.

In een tijd van snelle systeemwisselingen, waarin gezinnen zich heruitvinden tussen technologie, diversiteit en mobiliteit, belichaamt de grootouder iets wat niet snel vergaat: tijdloosheid. Stilte. Aandacht. De herinnering aan waar we vandaan komen en de belofte van waar we naartoe kunnen. In deze positie kan je spreken, als je zwijgt. Er zijn, zonder te sturen. En soms – heel even – fluistert een kind jou iets toe wat je vergeten was. En ben jij opnieuw een leerling van het leven.

Renaissance als pedagogisch kompas

Wanneer we opvoeding beschouwen als een driedelige renaissance, dan spreken we over meer dan opvoedtechniek. We spreken over een menselijke leerweg waarin telkens opnieuw mens-zijn centraal staat. Niet als functie, maar als vorm. Niet als ideaal, maar als ervaring.

Zoals in de klassieke renaissance kunstenaars en denkers teruggingen naar de bronnen om iets nieuws te scheppen, zo mogen wij in opvoeden telkens opnieuw terug naar de oorsprong: het kind. Het kind als bron, als spiegel, als kompas.

En misschien is dat wel het diepste geheim van deze hergeboortes: dat we elkaar telkens opnieuw mogen geboren laten worden, in relatie. Met een periode van even wennen en dan niet naar bezit, maar als geschenk. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.