Gezin

Thuis voel je het vaak als eerste.

Een kind reageert anders.

Een moment schuurt.

Iets klopt niet — maar je weet nog niet wat.

Ik help je kleine signalen te verstaan en om te zetten in taal en handelen die passen bij jouw kind én bij jou.

WAAROM JE HIER BENT

Kinderen laten altijd iets zien.

In boosheid.

In terugtrekken.

In druk gedrag.

In stil worden.

In ruzies die steeds terugkomen.

Wat achteloos lijkt, is betekenisvol.

En het verdient dat je erop aansluit.

Signaal

Mijn kind laat iets zien dat ik niet begrijp.”

Kinderen praten met gedrag voordat ze praten met woorden.

Het signaal vertelt iets nieuws — irritatie, frustratie, drukte, stilte, spanning.

Wanneer kies je Signaal?

  • Je kind reageert anders dan normaal.

  • De sfeer thuis wordt snel groter dan nodig.

  • Je voelt: er gebeurt iets, maar je krijgt het niet te pakken.

Wat we doen

  • We ontrafelen het signaal.

  • We zoeken de behoefte erachter.

  • Je krijgt helder waar je kind op reageert.

Voorbeeld

Een kind dat bij binnenkomst meteen boos wordt.

Niet ongehoorzaamheid — maar overprikkeling van de dag.

Taal

“Onze gesprekken lopen vast.”

De meeste opvoedmomenten lopen mis door taal die niet aansluit.

Kind zegt iets, ouder zegt iets — maar niemand hoort de ander.

Wanneer kies je Signaal?

  • Jullie ruzies gaan steeds hetzelfde rondje.

  • Je kind zegt “jullie begrijpen me toch niet”.

  • Je vraagt, stuurt of uitlegt — maar het landt niet.

Wat we doen

  • We halen één herkenbaar verhaal op.

  • We lezen wat je kind probeert te zeggen.

  • Je krijgt taal die lucht geeft i.p.v. druk.

Voorbeeld

“Je luistert nooit naar me!”

Niet bedoeld als aanval — maar als vraag:

“Zie je wat er in mij gebeurt?”

Handelen

“Wat werkt vandaag voor mijn kind?”

Kinderen ontwikkelen in kleine stappen. Dan maken we ze niet te groot en op maat.

Effectief handelen is afgestemd, rustig en realistisch.

Wanneer kies je Signaal?

  • Wat ga ik vandaag anders kunt doen?

  • Behoefte aan structuur, ritme en richting.

  • Vaststaan in een terugkerende momenten.

Wat we doen

  • We bouwen kleine handelingen die passen.

  • We checken samen met je kind.

  • Werkbaar, haalbaar en duurzaam in een.

Voorbeeld

Niet: “Schiet op, we moeten nu weg.”

Wel: een voorspelbaar ochtendritme dat je samen oefent.

Wat dit oplevert?

  • Minder strijd, meer samenwerking

  • Rustiger ochtenden en avonden

  • Duidelijke taal die spanning verlaagt

  • Kinderen die zich gezien voelen

  • Ouders die weten wat ze doen en waarom

  • Meer verbinding en minder ruis

Je krijgt grip zonder streng te worden, en zachtheid zonder te verliezen.

Het trapmoment

Ze wilde niet naar boven.

Niet omdat ze stout was,

maar omdat de dag nog in haar benen zat.

Toen we dat zagen — en even bleven staan —

ging ze vanzelf verder.

Dit is de kracht van kleine signalen.

Ze vertellen precies wat er nodig is.

Wil je een situatie bespreken?

Of een vraag neerleggen?

> Plan een gesprek

> Stel een vraag

Je hoeft niet alles te weten. Je kunt beginnen met één klein signaal.

Image

Open

te weten waar (mee bezig) te zijn

Image

Krachtig

te weten wat te doen

Excellence

Eerlijk

ook wanneer je het niet weet