Voor leraren, intern begeleiders, onderwijsassistenten, teams en leidinggevenden die willen samenwerken mét leerlingen.
In de klas voel of zie je het direct: iets klopt niet, maar je weet nog niet wat.
Een leerling valt stil.
Een groep wordt onrustig.
Een patroon blijft terugkomen.
Ik help teams de signalen van leerlingen te verstaan, er taal voor te vinden en handelen te ontwikkelen dat past bij de klas én bij het moment.
Elke klas draagt verhalen.
Soms uitgesproken, soms stil.
Soms scherp voelbaar, soms subtiel aanwezig.
Wat je ziet, is nooit zomaar gedrag.
Het is een signaal van de groep, de situatie, de ontwikkeling of het kind dat iets probeert duidelijk te maken.
Kort&Klein helpt scholen de pedagogische onderstroom zichtbaar te maken – klein, concreet én direct toepasbaar.
“In de klas gebeurt iets dat we niet kunnen duiden.”
Leerlingen laten voortdurend signalen zien:
door gedrag, ritme, tempo, rollen in de groep, stilte of juist drukte.
Signalen zijn geen problemen, maar informatie.
“We praten veel, maar het verandert weinig.”
Teams gebruiken vaak verschillende woorden voor hetzelfde gedrag.
Leerlingen vertellen verhalen die soms niet landen.
En overdrachten missen vaak een gemeenschappelijke taal.
“Wat heeft deze leerling of groep nú nodig?”
Effectief handelen in de klas is afgestemd op het kind, gedragen door het team en verbonden met de ontwikkelingsfase.
De sfeer in de groep wisselt zonder duidelijke reden.
Een leerling trekt zich steeds verder terug.
Er is “altijd gedoe” op hetzelfde moment.
Je ziet iets, maar de oorzaak blijft mistig.
Het team heeft behoefte aan één heldere pedagogische taal.
Leerlingen zeggen dingen die blijven hangen (“ik kan dit toch niet”).
Gesprekken met ouders lopen vast.
Verslagen worden te technisch of te vaag.
Je zoekt praktisch, haalbaar gedrag in de klas.
De groep heeft een nieuwe routine nodig.
Een leerling heeft een andere manier van aansluiten nodig.
Je wilt het pedagogisch klimaat versterken.
We lezen de signalen van de groep of leerling.
We verbinden gedrag aan betekenis.
We maken zichtbaar wat er onder de oppervlakte speelt.
We werken met concrete klasverhalen.
We halen de taal van leerlingen op.
We bouwen woorden die rust, richting en nuance geven.
We maken taal die gedragen wordt door het hele team.
We bouwen een compact, concreet handelplan.
Samen met leerlingen — niet alleen over hen.
Gericht op rust, voorspelbaarheid en passende stappen.
Tegelijk werkbaar voor de leerkracht.
Een leerling die altijd naar de wc wil tijdens instructie. Niet onwil — maar spanning op uitlegtempo of faalangst.
“Hij stoort de les” wordt
“Hij zoekt contact op momenten waarop hij het niet begrijpt.”
Eén rustig instapritueel
brengt de hele dag structuur en stabiliteit.
Rustiger groepen
Minder escalaties en meer zelfregulatie
Heldere pedagogische taal in het team
Betere samenwerking tussen leerkrachten en leerlingen
Meer betrokkenheid en veiligheid
Duidelijke handelingsstappen die werken in de praktijk
Leerlingen die zich gezien voelen en meedoen
Een sterker, stabieler pedagogisch klimaat
Je krijgt grip zonder streng te worden, en zachtheid zonder te verliezen.
De stoel die altijd schuift
Elke dag schoof hij met zijn stoel.
Niet om te storen.
Maar om even te voelen waar hij was.
Toen we dat zagen —
en hem hielpen een vaste plek te kiezen —
werd de rest van de dag vanzelf rustiger.
Kleine signalen laten precies zien wat nodig is.
Wil je de situatie in je klas of team bespreken?
Of wil je weten wat je kunt doen met een leerling, een groep of een patroon?
> Plan een teamgesprek
> Vraag een Om de hoek Scan aan
> Stel een vraag
Je hoeft niet te wachten tot iets groot wordt.
Kleine signalen zijn genoeg leerstof.

Open
te weten waar (mee bezig) te zijn

Krachtig
te weten wat te doen

Eerlijk
ook wanneer je het niet weet
Instagram
LinkedIn
Youtube